V&D is failliet. Hoera!

De titel van dit blog is wat hard gesteld maar er schuilt wel een kern van waarheid in. In 52 steden in ons land heeft V&D de deuren definitief gesloten. Duizenden werklozen er bij; triest allemaal. Kansen dus voor de lokale ondernemers.

In kranten lees je veel over de ontstane leegstand in de binnensteden (iets wat voor het failliet van V&D ook al speelde) en roepen lokale ondernemers om het hardst dat de gemeente en de onroerend goed eigenaren hier snel iets aan moeten doen om de teloorgang van het traditionele centrum tegen te gaan.

Laatst zag ik op ATV 5 Paul Moers zeggen dat ook de winkelcentra niet goed meer zouden zijn. Kil leeg en ongezellig waren veel gehoorde termen in die reportage. Het lijkt er op of op eens alles verouderd is, niet meer van deze tijd is en toe is aan vernieuwing.

Deels klopt dit ook wel. Onroerend goed eigenaren moeten jaarlijks hun eigendommen evalueren. Niet alleen op rendement en winstgevendheid, maar juist ook op beleving, aantrekkelijkheid, verhuur strategie, samenstelling etc. Als we nu allemaal naar elkaar gaan lopen wijzen, weten we zeker dat er niets gebeurd. Ambtelijke molens draaien nu eenmaal traag, onroerend goed eigenaren willen vasthouden aan hun huren  en de lokale ondernemers ziet de binnensteden steeds onaantrekkelijker worden. Dus onderneem zelf wat.

Ik geloof in de stelling van Johan Cruijff die iedereen kent: “ elk nadeel heb ze voordeel”.

Lokale ondernemers hebben door het wegvallen opeens een extra kans om aantrekkelijk te zijn. Immers de V&D klant moet elders zijn producten gaan kopen. Online is dan een veelgehoorde en terechte opmerking. Maar zoals ik ook al heb gesteld in mijn blog over “cross category in de winkelstraat” geloof ik dat dit juist een grote kans biedt om via samenwerking en onderling elkaar versterken, en daardoor het gemis van V&D deels op te vangen.

Hoe?

Nou een simpel voorbeeld. Veel leveranciers van V&D zijn hun grootste klant kwijtgeraakt en balanceren op de rand van het faillissement. Zij zijn op zoek naar verkooppunten die dit verlies deels op kunnen vangen. Als lokale ondernemer kun je leveranciers van V&D benaderen en samen met hen te kijken of jou winkel een deel van de verkoop/distributie kan overnemen. Ze zullen dit idee wellicht toejuichen. Bovendien kan je goed zaken doen met leveranciers die hun verkoop graag elders voortzetten.

Maar ook de onderlinge samenwerking verder verdiepen, cross category dus, gaten opvullen die V&D heeft laten liggen, merken die V&D had, binnen jou eigen branche opnemen, zoek de samenwerking met diverse leveranciers, kijk of zij kunnen helpen met acties of samenwerking, alles met het doel het voor de klant interessant te maken en te houden. Zorg er voor dat jou klant hierdoor niet naar een andere stad gaat maar in jou centrum blijft.

Immers de tijd van achterover zitten en wachten op de dingen die komen gaan liggen al ver achter ons. Je bent tenslotte niet voor niets ondernemer.