Uitgevoerde projecten

 01/2024 – 07 2024  

Sr Buyer Edco Eindhoven BV. Nadat ik bij HBM Machines inkoop ervaring had opgedaan in de handel met China kon ik die ervaring gebruiken om bij Edco de assortimentsgroepen cooling heating, batterijen en tools, in te gaan kopen (100% China inkoop). Direct leidinggeven aan 2 assistenten en het uitvoeren van enkele losse inkoopprojecten voor o.a. HEMA en Lidl is deze ervaring in een totaal andere branche en “wereld” een uitbreiding van mijn toch al brede kennis en inkoopervaring in een voor mij wederom ( HBM Machines was voor mij ook vreemd) onbekend terrein. Ook hier heb ik weer meer geleerd over het  (intensief) zaken doen met China en in te kopen voor kritische klanten als Lidl, Action, Tedi, Zeeman Lumileds etc.

 06/2023 – 11/2023  

Sr. Category Manager HBM-Machines Waddinxveen. In deze voor mij compleet nieuwe omgeving (e-tailer en categorieën compleet buiten mijn “comfortzone ”) verantwoordelijk voor de categorieën Automotive, Elektrisch gereedschap en Werkplaatsinrichting. Leiding aan een team bestaande een merchandiser en assistent category manager.

Categorieën geharmoniseerd en in lijn gebracht met de bedrijfsdoelstelling. Elektrische gereedschap omgebouwd van een verlieslatende categorie naar een winstgevende en een met omzet groei. Voornamelijk inkoop in China voor eigen merk HBm.

4/2022 / 09/2022

Sr. Category Manager Brood a.i. Hoogvliet Supermarkten. Verantwoordelijk voor de categorie brood en gebak voor de 72 supermarkten van Hoogvliet. Het doen van aanbevelingen voor de categorie omzet en magere verantwoordelijk onderhandelingen met leveranciers en interne bakkerij

06 / 2021 – 02 / 2022

Purchase manager a.i. Office depot Viking.  Bij dit bedrijf verantwoordelijk voor de inkoop van kantoor meubilair vanuit China en landen binnen Europa. Voor Office depot in 7 Europese landen nl. UK Ierland Benelux Duitsland Zwitserland en Oostenrijk.

09/2020- 06/2021

Sr Assortimentmanager a.i. Cosmetica, ZZG en non food Jumbo Supermarkten. Bij Jumbo ben ik verantwoordelijk voor het assortiment van genoemde groepen Ik onderhandel met grote leveranciers als Unilever GSK, Beiersdorf, Henkel en ontwikkel een PL voor bad en douche.

Maar ook binnen zelfzorg geneesmiddelen breid ik het assortiment van AV naar UAD n een groot aantal Jumbo vestigingen.

10/2018- 07 / 2019     

Sr Inkoper a.i. Big Bazar B.V.  Bij deze opdrachtgever verantwoordelijk voord e inkoop van alle food producten en partijen evenals de inkoop en het commercieel beheren van de categorie dier.

Opdr0acht luidt; optimaliseer het assortiment en verhoog de omzet van beide categorieën en houdt de marge in stand. Daarnaast wordt gevraagd om mee te denken over een nieuwe folder en vertaling van diezelfde folder naar de winkelvloer.

05 / 2018-10 / 2018 

Supply chain consultant/Inkoper a.i. McDonald’s Nederland. In deze functie lag nadruk op het zorgen voor voldoende voorraad bij de logistiek dienstverlener en in de restaurants. Hierbij heb ik intensief samengewerkt met HAVI (logistiek dienstverlener). Daarnaast heb ik diverse nieuwe hamburgers mogen introduceren i.s.m. marketing. Zitting in diverse werkgroepen o.a. McCafe werkgroepen ter verbetering van de inzichten in cijfers. Verantwoordelijk voor Softijs (McFlurry, Sundae) Frisdrank, Kip, Zuivel.

08/2016 – 04/2017

Inkoper Food Xenos. Categorieen o.a. Italiaans, Aziatisch, Zoetwaren, Drank (alcoholisch) frisdrank, partijen inkoop, Koek. Chips/zoutjes

09/2015 / 02/2016

Buyer/Category Manager HEMA Horeca. Categorieën Koffie & Thee, gebak, impuls, fruitsalades, softijs, ontbijt.

04/2015 / 09 – 2015

Buyer/Category Manager Horeca groothandel De Kweker.

Categorieën koffie & thee, bakproducten, bake-off en dagvers brood

10/2014 – 04/2015

Inkoper zoetwaren koffie & thee en rookwaren Makro Wommelgem Belgie.

06/2014 – 10/2014

Project sourcing bij Ahold t.b.v. Albert Heijn. Inkoop van 500 artikelen voor een nieuwe te openen pilotstore van Albert Heijn. Intensief sourcings-traject waarbij binnen 3 maanden 450 artikelen gesourced dienen te worden en klaar om te worden opgevoerd in de systemen van Albert Heijn. Snelle en efficiënte aanpak was vereist, gezien de relatief korte periode waarin gesourced kon worden. Voor de categorieën bakken ontbijt, wereldkeuken visconserven en free from heb ik ca. 500 artikelen gevonden die voldeden aan de gestelde criteria. Intensieve samenwerking met bestaande maar ook nieuwe leveranciers. Onderhandelingen met name over volume en toekomst gerichte aanpak.

Nieuwe leveranciers binnen de categorieën aangetrokken en betrokkenheid gecreëerd. Zoeken van juiste leveranciers die producten hebben die onderscheid en toegevoegde waarde leveren. Nauwe samenwerking met category-managers concept developers AH. Opzetten van efficiënte aanpak en beslissingstraject. Realiseren van bereidwilligheid leveranciers en schipperen tussen commercieel belang en niche.

03/2013 – 12/2013 

Project coördinator “Vers Vooruit” Deli/Kaas Albert Heijn a.i.Het ambacht terug in de winkel. Lekker moet weer echt lekker zijn. Dit project had als doel om voor vleeswaren en kaas de ambachtelijk uitstraling van de producten terug te brengen in de winkel. Hierdoor moest de prijs plaats/distributie, product en promotie herzien worden. Het was mijn taak de coördinatie tussen leveranciers en interne stakeholder te coördineren om er voor te zorgen dat de doelstellingen van het project worden gerealiseerd. Het resultaat staat na, 9 maanden, als een huis.

Resultaat

Omzetten stijgen (index 103) in een dalende markt, winkel en consumenten zijn enthousiast en waarderen de andere koers.

07-2012 – 04-2013

Lead category manager Etos a.i.. Eind verantwoordelijk voor categorieën Sun, Kids en Paper (luiers, babyvoeding, kids accessoires, dameshygiëne en papier) aansturen van 1 category manager 3 assistenten; lid Category Management Team. Etos had last van dalend marktaandeel. Formule had last van concurrentie en on-line aankopen. Vooral op genoemde categorieën waarbij luiers de exponent was. Om tij te keren nieuwe verbeterde lijn EM luiers opgezet met als resultaat de beste koop van de Consumentenbond. Marktaandeel EM luiers Etos groeide te langzaam.

Categorie zon had behoefte aan compleet nieuwe lijn oude gedateerd. Nieuwe verpakking nieuwe formulering verbeterde plek op schap. Nieuwe lijn in 5 maanden op het schap. Dameshygiëne stond onder druk. Door keuze in assortiment te maken en eigen visie op categorie te implementeren is het tijd gekeerd.

Resultaat:

Succesvolle intro EM luiers beste koop consumentenbond. Zonnecosmetica van index 99 in 2012 naar index 110 in 2013 (volume en geld). Aandeel EM-dameshygiëne naar van 24% 27%. Dames hygiëne omgebouwd van verlies van 700K omzet  in 2012 naar verlies van 70K omzet in 2013 ondanks dalend marktaandeel totale formule. Groei EM aandeel dameshygiëne van 23% naar 29% in 7 maanden.

Papier van index 98 naar index 102 (geld)

06/2012-07/2012

Category manager Alpro Soja a.i. (Project) Projecten nieuw rapportage dash board, begeleiden en opzetten van twee  Introducties en nieuw concept  (Almond variant). Analyses van de markt, voorbereiden en maken van presentatie tbv 2 introducties;. ondersteunen sales management. Voeren van sale gesprekken samen met accountmanagement bij retailers. Verzorgen interne presentatie voor management en sales. Mede verantwoordelijk voor succescvolle introducties van Almont variant.

07-2011 – 02-2012

Inkoper brood/product ketenspecialist brood bij Albert Heijn a.i. Inkoop van dagvers- klein- en bake off brood. Inkoop verpakkingen  en kwaliteitsmanagement . Diverse projecten tot verbetering van kwaliteit en duurzaamheid. Keten kosten reductie project . Sterke focus op kwaliteit broodproducten. Opzetten van consumenten monitor kwaliteit brood. Kosten gereduceerd met 10%.

05-2010 – 04 2011 

Category Manager Super de Boer a.i. Categorieën koek/zoetwaren, chips, frisdrank, bier, broodvervangers, broodbeleg en cereals. Verantwoordelijk voor promoties, (actie-) omzet en marge in genoemde categorieën. I.s.m. supply chain verantwoordelijk voor afbouw en ombouw assortiment van Super de Boer assortiment naar Jumbo assortiment i.v.m.dc harmonisaties.. Onderhandelingen met leveranciers over acties- en actiekortingen. Dagelijkse contacten en overleg met logistiek/supply chain over voorraadstanden en optimalisatie in dc voorraden. Aanpassen, muteren en bouwen van schappenplannen voor genoemde categorieën. Aansturen 2 fte

Resultaat:

Ondanks dalend MA Super de Boer stijgende omzet indexen categorie Bier (113) broodvervangers (102). Kostenneutrale afbouw eigenmerken verpakkingen en voorraden. Succesvolle implementatie carnavalsfolder in de zuidelijke provincies met als resultaat extra  bieromzet van ca. 500K

09/2009 – 05/2010

Lamb Weston Meijer Int Trade marketeer (deepfrozen potato’s) a.i. Als trade marketeer verantwoordelijk voor foodservice, Central Eastern Europe/Middle east en retail Ned/UK Zweden. Marketing verantwoordelijk  voor opzetten en uitvoeren vaN alle commerciële  activiteiten in de regio’s waaronder salespromotions handelspresentatie introducties in zowel foodservice als retail , organiseren (internationale) beurzen. (Gulfood en Prodexpo) schrijven van trade marketing plannen contacten met reclamebureaus. Opzetten uitwerken strategisch plan voor CEE in lijn met company strategie.

Etos/Ahold Category Manager a.i.

05/2008 – 10/2008  category manager Geuren en decoratieve cosmetica a.i.  Harmonisatie category geuren

10/2008 – 03/2009 category manager Haarkleuring en gezichtsverzorging a.i. Introductie nieuwe gezichtverzorgingslijn.

Vanaf 2004 tot 2008 interim trademarketing opdrachten vervuld bij:

bij Hooghoudt (5 maanden)       10-2005 – 03-2006

Stegeman (4 maanden)             03-2006 – 07 2006

Friesland Foods (8 maanden)    08-2006 – 04 2007

Campina (2 maanden)               05-2007 – 07 – 2007

Sita Holding (6 maanden)          08-2007 – 12-2007

Unilever (5 maanden).               12-2007 – 05-2007