Supers troeven voordeeldrogisten af

Nederlandse supermarkten troeven voordeeldrogisten als Kruidvat en Trekpleister af in de verkoop van douchegel, shampoo en deodorant. Dirk van den Broek en Jumbo zijn het goedkoopst in drogmeticaproducten.

Dat is toch frappant. Vraag het maar in je directe omgeving aan familie en vrienden. Kruidvat heeft bij velen van hen een hele goede prijsperceptie. In zijn algemeenheid wordt Kruidvat geassocieerd met goedkope drogmetica. Uit dit onderzoek blijkt het tegendeel waar te zijn. Supers zijn goedkoper en dan met name Jumbo en Dirk.

Dit staat dan weer in schril contrast met de volgende mededeling:

Consument vindt Jumbo duur (http://www.distrifood.nl/Formules/Algemeen/2014/1/Consument-vindt-Jumbo-duur-1452287W/)

Hoe zit het nu vraag je je af. Waar moet ik nu zijn om de goedkoopste artikelen te scoren?? Bij Kruidvat of bij Dirk/Jumbo. Het moet de consument zo langzamerhand wel gaan duizelen. Jumbo’s laagste prijsgarantie levert blijkbaar te weinig op als je leest dat klanten van Jumbo deze super duur vinden. Wat moet je dan in hemelsnaam bedenken om je prijsperceptie aan te passen?? Ook een laagste prijsgarantie haalt dus niet het gewenste effect. Alhoewel de details van het onderzoek niet bij mij bekend zijn, zal Jumbo hier wel een juiste draai aan weten  te geven.  Ook in de directiekamers moet nu toch zo langzamerhand gedacht worden: hoe gaan we dit nu repareren” het is om gek van te worden. Men vind ons duur, maar met drogmetica zijn we goedkoper dan Kruidvat de kampioen in het vastzetten van een prijsperceptie.

Wanhopig werden we er van tijdens mijn interim-opdracht bij Etos afgelopen jaar. Kruidvat haalde aan alle kanten klanten bij Etos weg. De afvloeiing naar Kruidvat was groot. Op luiers en cosmetica, aan alle kanten verloor Etos marktaandeel. Behalve op vitamines daar deed en doet zij het goed.

Ik denk dat het aan de wijze van communiceren ligt. Kijk naar Kruidvat en Lidl. Kruidvat communiceert tot vervelens toe op TV 2+2 van dit gratis 1+1 gratis van dat en roept dat 4-5 x op een avond. Lidl schreewt dat de prei maar € 0,19 kost of de sperziebonen maar € 0,99. Bij Kruidvat ga je dan naar binnen om de 2+2 aanbieding te kopen en de komende 5 maanden daardoor voldoende haarshampoo in het huis te hebben. Aanbiedingen die je vroeger alleen bij de Makro vond toch? Het werkt blijkbaar wel. Maar toch legt KV het af tegen Jumbo en Dirk op een aantal belangrijke categorieën. Dus ook die garantie is niet te geven.

Hoe zou je dit nu uiteindelijk kunnen pareren, wat moet je doen om je klanten het idee te geven dat ze bij jou (het) goedkoop(st) uit zijn. Ik weet het niet . Jij??