Dit stond zaterdag 13 december j.l. te lezen op de economie pagina van het AD. Het komt uit de mond van Gerard Rutte en het economisch bureau van ING.
Een waarheid als een koe?
Ik denk dat ze gelijk hebben.
Supermarkten blijven op jacht naar behoud van marktaandeel, gedreven door aandeelhouders ( Ahold) of door ondernemerschap en graag eindelijk iets voor willen stellen in het supermarktlandschap ( Jumbo).
Maar de supermarktondernemer is de klos. Zij moeten telkens opnieuw investeren in een formule wat miljoenen kost terwijl het rendement onder aan de streep wordt steeds lager ( rond 1%) Ga je dan nog investeren als je weet dat:
– Online steeds belangrijker wordt
– Over enkele jaren bulk goederen door consumenten online besteld gaan worden neem bijv kratten bier toiletpapier cosmetica etc.
– Deze meters langzamerhand kleiner zullen gaan worden en de vrijgekomen meters toebedeeld zullen gaan worden aan vers groepen
– Action en Big Bazar steeds groter worden en omzet op non food wegsnoepen van supermarkten
– Het consumenten winkelgedrag veranderd neem de groei van verkopen op zondag
En zo zullen er nog meer redenen te bedenken zijn die de groei van fysieke winkels op deze wijze niet rechtvaardigen. Maar de hoofdkantoren van de supermarktketens denken daar anders over. Food Markets zoals de onlangs geopende in Amsterdam zullen steeds vaker verrijzen. Ga je dan wederom aan je ondernemers een investering vragen? Vragen staat vrij dat wel maar is het verantwoord?
Misschien moet je juist op zoek naar jonge ondernemers die nog voldoende tijd hebben om de investeringen terug te verdienen en die met beide benen deze ontwikkelingen mee maken.
Het is uiteindelijk aan de banken en het vermogen van de formule zelf of zij nog met ondernemers in de toekomst gaan werken.
Ik vraag het mij samen met Rutte af.