Jumbo trapt morgen (20 mei) officieel af met een nieuwe spaaractie. Je kunt bij Jumbo vanaf die dag Roykes sparen voor een thuispak van de “Stylist van het zuiden”Roy Donders.
Jumbo is daarmee de eerste supermarktketen die 5-6 weken voor het begin van het WK voetbal een actie start. Naast de acties van A merken die al wat langer lopen is deze actie toch echt wel opvallend. Roy Donders de op de dit moment meest bekende tv ster die op RTL 5 furore maakt met zijn realitysoap (welke al een vervolg heeft gekregen) is razend populair zo zegt RTL. In Tilburg waar zijn huispakken imperium is begonnen heeft de ster zijn kleine buurtwinkel verruild voor een groter exemplaar wat nu al weer te klein blijkt te zijn.
Enfin we kunnen het allemaal zien op tv en in diverse andere RTL programma’s dat ons Royke als een komeet omhoogschiet en zijn omzet in huispakken ook.
Deze “ster”heeft Jumbo kunnen strikken voor een actie.
En dat is slim en tegelijkertijd knap.
Logisch is het ook immers:
Roy is een Brabander en Jumbo’s roots liggen daar ook.
Roy is populair bij veel Nederlanders en dat is Jumbo ook.
Roy’s ster groeit snel en Jumbo ook.
Roy is en blijft een gewoon kereltje van de Tilburgse straat en Jumbo blijft ook gewoon.
Roy gat hiermee een hoop geld verdienen en dat doet Jumbo ook.
Roy wil landelijke bekendheid die hierdoor nog groter wordt en Jumbo heeft dat reeds langer
Roy is sympathiek en Jumbo wil dat ook gevonden worden.
Enz. Er zullen nog wel meer strategische redenen aan ten grondslag liggen voor beide partijen, maar feit blijft dat Roy beter bij Jumbo pas dan bij Albert Heijn.
De vraag is nu gaat het beiden wat opleveren. Ik denk het wel. Veel Nederlanders immers willen een huispak van Royke en doen veel moeite om er een te bemachtigen. Vaak tevergeefs zo is te zien want als de pakken eindelijk zonder weeffouten binnen zijn vanuit Polen, zijn ze binnen mum van tijd uitverkocht. Out of stock gaat onze Royke regelmatig.
Dus dacht men in Veghel, laten we een spaaractie opzetten voor het Oranje huispak van ons Royke. Een gouden greep van beiden. (bekend is niet wie er met het idee kwam; de marketing afdeling van Jumbo of dat Roy zelf met Frits gebeld heeft). Roy verkoopt hierdoor waarschijnlijk door heel Nederland meer van die pakken dan dat hij vanuit zijn winkel doen kan. En jumbo is de eerste met een geweldige actie aan de vooravond van het wk. En eenmaal sparende klanten in je winkel krijgt de concurrent er niet meer zo makkelijk uit. Zeker niet als het om de huispakken gaat.
Wat brengt dit nu allemaal.
Voor Roy is het duidelijk, nog meer publiciteit en een sterk stijgende verkoop van oranje pakken en mogelijk in de slipstream zijn reguliere assortiment. Voor Jumbo een knap staaltje marketing gebruikmakend van een ster rijzende tv ster en waarschijnlijk zeker in Brabant een hoop primaire klanten die jumbo nu nog aardiger gaan vinden en een hoop secundaire klanten die meer bij Jumbo zullen gaan kopen om zo snel mogelijk een of meer pakken bij elkaar te sparen.
Maar als de actie stopt, waar blijven dan de secundaire klanten euro’s. die gaan weer terug naar Lidl of AH of Jan Linders. Vaak blijkt dit soort acties wel veel publiciteit op te leveren en tijdelijk meerv omzet maar je houdt er geen klanten mee binnen die hun euro’s liever bij een ander formule uitgeven. En daar zal het Jumbo toch mede om te doen zijn. Roy zal dat ondanks zijn populariteit dat niet kunnen vasthouden.
En nu maar hopen dat onze Royke niet out of stock gaat gedurende de actieperiode.