Er zijn al veel verhalen ideeën en meningen geventileerd over hoe supermarkten in de toekomst klanten aan zich moeten blijven binden. On-line is op dit moment het toverwoord.De supermarktdirecties investeren veel geld in webshops om het ons consumenten gemakkelijk te maken boodschappen vanaf de smartphones thuis op de bank te bestellen (of achter het bureau op je werkplek) om die vervolgens thuis te laten bezorgen of zelf af te halen op een pick up point ( in 2014 zullen er ongeveerd al 300 zijn). Een goed initiatief denk ik. Want wie immers is er nog geïnteresseerd om met rollen toiletpapier luiers kratten bier of in een koude winter emmers strooizout te verslepen naar je huis. Gemak dient de mens.
De ontwikkelingen in sociale media gaan zo hard dat we het als branche nauwelijks bij kunnen benen. Consumenten gedragingen zijn zo grillig dat we als branche al weer achterlopen als we de laatste trend proberen te integreren in ons beleid.
Hoe zou over 5 jaar de supermarkt er uit zien. Niet veel anders dan nu denk ik maar wel met een aantal interessante wijzigingen.
Ik denk dat verspleinen overal geïntegreerd zijn (zelfs bij de Boni als deze niet overgenomen wordt door Plus),maar dat het versplein een andere toevoeging kent de receptencoach.
Een receptencoach??? Wat is dat dan?
Als je naar de winkel van de toekomst van Colruyt kijkt zie je dat zij een interactieve tafel hebben ontworpen die middels swipen kunt bedienen en waar je allerlei informatie vind over het bereiden van een maaltijd. Ik denk dat supermarkten deze ontwikkelingen snel moeten omarmen. Het aantal kookprogramma’ s op tv is soms zelfs stuitend hoog. Ze worden letterlijk en figuurlijk verslonden door de kijker. Het zelf koken en speciale maaltijden bereiden is nog nooit zo populair geweest en supermarkten zouden hierop in moeten springen. Je zou zelf kunnen denken aan kookworkshops achter of misschien zelfs in de winkel waar je je op in kunt schrijven.
Op het versplein zo stel ik mij voor komt een tafel te staan waar mensen recepten kunnen lezen (uit het sponsored magazine) en tegelijkertijd op hun smartphone na keuze van dit recept, een boodschappenlijstje in de telefoon te zien krijgen wat ze nodig hebben voor 2 4 of 6 personen gekoppeld aan het pad in de winkel waardoor je snel en efficiënt de ingrediënten bij elkaar shopt.
Natuurlijk AH heeft al zo iets met de Appie maar wat is er leuker om in de winkel samen met een receptencoach de keuze te maken voor een recept wat weinig calorieën bevat of een recept kiezen met vis of kalfsvlees etc etc.
Het voordeel is dat het contact tussen klant en medewerker in de winkel hechter wordt. Een receptencoach is tegelijkertijd een pr man of vrouw van de winkel. Zij kunnen klanten aan de winkel binden. Zij kunnen ouderen die weinig tijd willen/kunnen steken in het bereiden van een maaltijd helpen met de keuze. Als je 4 vrienden te eten krijgt wat zet je dan op tafel en tal van andere mogelijkheden die je aan de receptencoach kan koppelen. Onderscheid daar gaat het om, de eerste die dit ontwikkelt heeft een flinke voorsprong denk ik.