Omzet AH blijft ver achter bij markt

Het zal wel onrustig zijn in Zaandam. De omzet van ’s lands grootste super blijft achter ten opzichte van de rest.

Dat is jammer en eigenlijk ook onvermijdelijk. Immers de concurrentie (lees Lidl en Jumbo) wordt steeds heftiger. Jumbo die C 1000 overgenomen heeft ( C 1000 vroeger deels uitmakend van het Ahold concern) krijgt een steeds groter marktaandeel ook in de regio’s waar AH vroeger als full service supermarkt redelijk alleen opereerde. Jumbo  zwaar op tv aanwezig met spotjes die mensen aanspreken (beter dan die vreselijk “Hallo Jumbo” dingen) en waar zij de laagste prijsgarantie elke keer maar weer benadrukken. Wat stelt Albert Heijn daar tegenover? De wokweken? Thema’s dus en blijft relatief weg van het kortingsgeweld.

Albert Heijn waar en laten we eerlijk zijn, wij allemaal heel erg graag boodschappen doen, vergelijk ik wel eens met het bezitten van auto’s. Veel mensen zouden erg graag een Mercedes of Porsche rijden. Echter veel van de Mercedes typen en zeker Porsches zijn voor veel mensen onbetaalbaar en zoeken dus een alternatief in de vorm van een Lexus of Golf GTI  Zou Porsche en Mercedes goedkoper worden zullen meer  mensen er in rijden, immers dat zijn voor veel mensen DE  merken die luxe en succes uitstralen.

Zo is het ook met AH. De supermarkt is duur (terwijl zij dat in veel categorieën niet zijn) maar zouden we meer geld tot onze beschikking hebben, of meer vertrouwen hebben in onze eigen (financiële) toekomst, gaan velen van ons toch het liefst naar AH. Mooie grote winkels prachtig assortiment, veel innovaties vaak als eerste, keuze te over en op bijna elke straathoek aanwezig.

Echter de tijden zijn veranderd. AH is bezig zich te herstructureren. On line wordt veel aandacht aangegeven, mede door de overname van Bol.com maar ook intern is het nodige aan de hand en wordt het e.e.a.  gewijzigd. AH is een olietanker op stoom die wel van koers kan, maar dat niet gemakkelijk kan door de organisatiestructuur die het concern zichzelf heeft aangemeten.

Uiteindelijk zal de keten sterker uit de “strijd” komen zo is mijn mening. Als de economie aantrekt, consumenten meer vertrouwen krijgen in hun eigen toekomst, het besteedbaar netto inkomen langzaam toeneemt, gaat de omzet van AH mee omhoog. Dan is het afwachten of Lidl zijn positie kan behouden. Nu kopen veel consumenten hun basis boodschappen bij Lidl en de rest bij Jumbo of AH.

Bij een verder aantrekkende economie zal dit omdraaien zo is mijn verwachting. Dan zal Lidl het lastiger krijgen en harder moeten lopen om klanten binnen te krijgen. De strijd die AH nu voert.