Deze week viel in diverse vakbladen te lezen dat Makro haar assortiment gaat terugbrengen van 65000 artikelen naar ongeveer 32000 . Daarnaast gaat men zich met het assortiment richten op food gerelateerde producten.Het assortiment zal dan gaan bestaan naast genoemde food gerelateerde producten ook seizoenartikelen en in/out goederen.
Hiermee sluit Makro per definitie aan bij AH Jumbo Plus etc. En voor wat betreft non food nemen ze het op tegen o.a. HEMA en Action. Met de volumes die Makro verkoopt geen sinecure om net zo goedkoop met dit soort artikelen te zijn als de supermarkt.
We zien het bij HEMA. Ronald van Zetten wilde met de foodafdelingen concurreren met de supermarkt. Dat is niet gelukt getuige het relatief kleine aantal winkels met een uitgebreide foodafdeling. Bovendien zit HEMA niet in de TOMA bij de consument als primaire winkel om de boodschappen te doen.
De vraag is of dit een strategie is die de kaarthouders weer naar de winkels zal lokken. Immers veel kaarthouders en dat zie je ook in België, kopen deze bulkartikelen bij de supermarkt omdat dat deze vrijwel wekelijks in de aanbieding zijn.
Daarnaast is het zo dat de enorme winkels toch gevuld zullen moeten zijn. Al die resterende vierkante meters verhuren aan andere bedrijven als shop in the shop met de huidige leegstand van winkels in centra van steden en deels van winkelcentra zal lastig blijken. Wie gaat er nu in een Makro zitten die veelal aan de rand van de stad zit. Dat zullen BtoB gerelateerde bedrijven moeten zijn zoals telefoon aanbieders, zakenreisbureaus wellicht een auto dealer of verhuurbedrijf van producten voor de professionele markt.
En dan het food stuk. Food gerelateerd?? Dat kunnen we toch overal kopen. Bij Blokker Action HEMA, Big Bazar noem maar op. De vraag is of de kaarthouders dit zullen omarmen.
Is er dan helemaal geen mogelijkheid meer. Ik denk het wel.
Makro is onderdeel van de Metro groep die de Metro formule in meer dan 15 landen exploiteert. Bij deze formule kun je alleen aankopen doen als je kunt aantonen dat je ondernemer bent in de horeca, groothandel o.i.d. Anders kom je er niet in.
Maar in Nederland, met 17 winkels en het huidige food volume vrees ik dat zij geen potje breken kunnen. Alleen de professionele klant komt dan nog voor zijn producten, maar de gewone consument (lees kaarthouder en dat zijn er aanzienlijk veel die officieel geen ondernemer zijn) zoekt het dichterbij.
De Makro formule vaarwel zeggen lijkt mij de enige mogelijkheid om nog te overleven. Tegelijkertijd een opstart van Metro formule in kleinere panden (er staan er genoeg leeg) in de buurt van stadscentra speciaal gericht op de professionele klant biedt meer soelaas denk ik. In België en vrijwel alle andere landen waar ze actief is, is deze formule zeer succesvol. Je het dan gelijk het onderscheid te pakken t.o.v. je concurrent en hebt niets meer te maken met supermarkten en hun high-low prijs-/formulestrategie die je gezien de beperkte volumes van Makro toch niet kunt volgen of alleen dan met magere- of grote minmarges. Daarnaast zullen veel (food-service) leveranciers de formule willen ondersteunen.
Laat Makro eens gaan kijken bij de Kweker in Amsterdam of Zegro in Rotterdam hoe succesvol die zijn. Deze zijn een stuk eenvoudiger te beconcurreren dan de grote supermarkten.