Lidl gaat snijden in het assortiment.

Het is het euvel van veel discounters die veel in out assortiment in hun winkels hebben om het standaard assortiment wat maximaal 2000 artikelen behelst aantrekkelijker te maken.

Dezelfde discounters die in deze tijd maar blijven vinden dat in out acties toch vooral vanuit het hoofdkantoor worden bepaald wat prima is, maar ook vanuit datzelfde hoofdkantoor verdeeld moeten worden wat minder goed uitpakt.

Een groot volume inkopen levert een relatief lage prijs op. Er kleeft echter een nadeel aan en dat nadeel ondervindt Lidl, in navolging van Aldi die al eerder haar in out strategie aanpaste, nu ook.

In Huizen wordt er op het scherpst van de snede onderhandeld met leveranciers van allerlei in out artikelen, of de Nederlandse organisatie lift mee op de inkoopwoede in Duitsland. Gevolg, lage prijs aantrekkelijk assortiment zo lijkt het, maar wat is eigenlijk het gevolg.

Het hoofdkantoor in Huizen gaat de acties verdelen. Elke winkel krijgt op basis van een bepaalde verdeelsleutel goederen ingestuwd. Met als gevolg dat je als SM opeens met 15 haakse slijpers in je winkel zit terwijl er in jou verzorgingsgebied veel bejaarden wonen die nou niet direct op zo’n haakse slijper zitten te wachten. Of een heel groot tijdelijk assortiment bbq goederen in een wijk met alleen maar flats. Om nog maar te zwijgen van corrigerend ondergoed, regenkleding, meters fiets onderdelen etc.

Wat ik wil zeggen is dat je als discounter beter de winkels op dit soort in out actie kan laten intekenen. Zij kennen hun verzorgingsgebied en klanten het beste. Zij weten vanuit vorige acties hoeveel haakse slijpers of andere bijzondere afwijkende in out artikelen zij kunnen verkopen. Op het moment dat winkels intekenen kun je als hoofdkantoor altijd nog de intekeningen wijzigen (lees verhogen of verlagen per winkel). Je voorkomt hiermee niet  de afboekingen die houd je altijd maar het zorgt voor minder afboekingen dus lagere kosten om nog maar te zwijgen van de enorme stromen retouren naar dc en vervolgens naar speciaal daarvoor geselecteerde uitverkoopwinkels. Dat scheelt de winkels veel administratieve rompslomp los van het dc wat alles moet tellen en herverdelen. Door minder in de winkels te leggen creëer je een soort Action-achtig aanbod. Het idee dus dat je snel moet zijn want anders is het op.

Wat dat betreft zou Lidl op haar in out assortiment wat vaker naar Action kunnen kijken maar zeker wat beter naar haar bedrijfsleiders moeten luisteren. Zij zijn en blijven en dat geldt voor elke retailer, de ogen en oren voor het hoofdkantoor. Maar ja kom daar maar eens om in Huizen!!