Wat is dat toch de laatste tijd. Als bedrijf A bedrijf B koopt/overneemt of fuseert of, dan verschijnen er altijd berichten in de krant dat de overgenomen bedrijf niet direct zijn of haar omzet verbetert. Let maar eens op die berichten dat is altijd zo.
Delhaize
Zo ook bij Delhaize, het Belgische food retail zorgenkindje de vlees nog vis geworden food werkelijkheid en tal van dat soort opmerkingen verschijnen er regelmatig in de Belgische pers. Het is de directie van Ahold nog niet gelukt om het min of meer gestrande Delhaize schip vlot te trekken. Zowaar geen sinecure. Delhaize heeft het altijd moeilijk gehad. Zeker de laatste jaren. Ze behoorden en behoren nog steeds tot een van de duurste supermarkten in België. Een beetje vergelijkbaar qua prijsniveau met AH hier in Nederland. Het assortiment is breed en diep. De winkels zijn groots opgezet zien er verzorgt uit schoon en opgeruimd.
Concurrentie
Maar de concurrentie is moordend. Colruyt die een lokaal zelfs plaatselijk prijsbeleid hanteert en een speciaal telefoonnummer heeft wat klanten kunnen bellen als zij een artikel ergens anders vinden wat goedkoper is dan bij Colruyt. De prijs wordt dan onmiddellijk aangepast, let wel in die bewuste Colruyt winkel, niet landelijk. Daarnaast heeft Colruyt een andere formule de Okay waarmee zij nog meer ijzers in het Retail vuur heeft. Kleinere winkels met een beperkter assortiment maar erg prijs agressief. Elke Colruyt vestiging is tegelijkertijd ook groothandel. Bedrijven kunnen bij een Colruyt in de buurt inkopen doen alsof het een Makro is. Dus grootverpakkingen en multi-buy aanbiedingen vliegen je daar om de oren. Colruyt verstaat de kunst om diverse kanalen en diverse klanten te bedienen vanuit een winkel. Ook online met collect en go zijn zij volop aanwezig.
Carrefour
Ook Carrefour een concurrent waar rekening mee gehouden moet worden. De hypermarkten van Carrefour doen erg frans aan. Zij bieden naast food ook mode en een brede range aan non-food producten aan. Ook de hard discounters als Aldi en Lidl zitten Delhaize in de weg. Ik vermoed dat ze opkomst van met name Lidl het Belgische management heeft verrast. Die opkomst heeft Delhaize niet goed gedaan evenals de komst van Albert Heijn met haar Hollandse prijzen en producten. Belgen zijn er gek op.
Cultuurverschil
Maar het meeste is denk ik het verschil tussen de Nederlandse en de Belgische cultuur. Ondanks dat de Vlamingen ons goed verstaan en begrijpen is het denk ik erg lastig voor een Belg om aangestuurd te worden door een “Ollander”. Dit merkte ik ook toen ikzelf als Inkoper werkzaam was in België. Wij Hollanders zijn te direct, gaan recht op ons doel af, zeggen wat we denken en vinden en de Belg is dat niet altijd gewend en doet dat zelf minder vaak. Dan is het moeilijk om ondanks dat de Belgische managers zijn gebleven de “bevelen” toch vanuit Nederland/Ahold komen. En dat is soms lastig voor een Belg.
Maar Delhaize gaat gas geven.
Je kunt er weer sparen voor de Vitaminies (waar ken ik die ook al weer van???) en gaan voor Belgische begrippen ongekend diepe promo’ s inzetten op het niveau 1+1 gratis of een zware volume promotie als 2+2 gratis. In België mag je producten volgens de wet niet beneden de inkoopprijs verkopen want daar staat een forse boete op dus is het best wel lastig om veel van dit soort promo’ s in te zetten. Je zou verwachten dat Delhaize op het inkoop volume van Ahold mee kan liften zeker bij bedrijven als Coca-Cola Procter & Gamble Beiersdorf, L’ Oreal, Unilever etc. Hierdoor zou Delhaize wat prijs agressiever kunnen worden en mogelijk klanten winnen. Maar het blijft voor alsnog bij de 1+ 1 of 2+2.
Tot slot
Met Wouter Kolk aan het roer in België zal er verandering komen in de positie van Delhaize. Daar ben ik van overtuigd. De retailer uit Zaandam zou het een eer te na zijn als ze het lek niet boven zouden krijgen. En dat gaat ze lukken. Laten we over een jaar nog eens kijken.