Gisteren kondigde het 11,2 miljard omzet makende en aan 66000 werknemers werk biedende Canadese Hudson’ s Bay zijn komst naar Nederland aan en duikt in het gat wat V&D in onze winkelstraten en shoppingtrips heeft achtergelaten.
Hudson’ s Bay positioneert zich boven V&D en onder de Bijenkorf. Het gaat 20 voormalige V&D panden overnemen. Het vlaggenschip komt in het pand aan het Rokin in Amsterdam waar eerst nog Hausman plannen had om een warenhuis te openen.
In het kielzog komt Saks of 5TH mee wat een outlet is die dure merken verkoopt op outlet basis. Je moet dan wel genoegen nemen met artikelen uit eerdere modejaren maar als je die met een fikse korting kopen kunt zal niemand daar om malen. Vooral de Bijenkorf zal hiervan last ondervinden. In Amsterdam waar veel Russen en Chinezen na het landen op Schiphol rechtstreeks de Bijenkorf inlopen zal dat voelen.
De winkels zullen voor ca. 2400 euro per vierkante meter worden opgeknapt zo valt te lezen. Geld wat door de vastgoedeigenaren opgehoest moet worden. (Daarom kunnen ze nu nog niet bekend maken in welke andere steden zij komen, gesprekken hierover worden nog gevoerd). En dat is goed voor het stadsbeeld. In veel binnensteden zullen de jaren 70 gewassen grindtegel puien van V&D ingeruild zien worden voor open gewerkte gevels met veel glas wit en transparantie. Die plekken zullen weer hun glamour en aantrekkelijkheid terugkrijgen en maken de meeste binnensteden op die plekken weer het aankijken waard. De “loop” zal weer terugkeren wat goed is voor lokale ondernemers. Ook zal en zeker in het begin, de warenhuizen aantrekkingskracht hebben op de directe omgeving van de binnensteden. Veel consumenten zullen de grotere binnensteden weer opzoeken wat wellicht vergelijkingen oproept met de komst van een Primark naar een stad. Omnichannel schijnt men ook toe te passen, dus is een artikel niet op voorraad kun je het online bestellen. Of zij ook zullen beginnen met logistieke hubs in de buurt van de winkels zoals Burberry doet in Engeland vertelt het verhaal niet.
Het assortiment van HBC zal anders zijn dan dat van V&D, veel mode, mode accessoires, zonnebrillen, sieraden, meubels etc. Of er horeca in de panden komt is niet duidelijk. Een uitgelezen kans voor La Place, wat in de meeste panden ooit gezeten heeft, om bij HBC aan te sluiten. De formule zou met wat aanpassingen hier en daar prima bij de formule HBC passen en krijgt daarmee in een klap 20 restaurants terug op plekken waar zij eerst zaten. De familie van Eerd zal hier zeker blij mee zijn.
Of Saks of 5TH ook een zegen is voor de lokale modeketens is de vraag. Eigenlijk haalt HBC de outlet formule naar het stadscentrum, daar waar Batavia stad en Rosada juist aan de rand van de stad zitten. Deze krijgen er een concurrent van formaat bij. Daarnaast zullen de regionale of lokale modezaken dit niet toejuichen. Prada, Versace Gucci tegen dumpprijzen trekt het publiek mogelijk weg van die zaken.
De lokale ondernemer
De lokale ondernemers die in hetzelfde segment opereren als HBC zullen alle zeilen bij moeten zetten om de concurrentie het hoofd te bieden. Dat is lastig en vergt creativiteit evenals het juist gebruik maken van de komst naar HBC. Samenwerken in de straten rondom de HBC vestigingen zal nog meer als vroeger het devies moeten zijn.
Assortiment aanpassingen en omnichannel strategie overwegen en de sfeer en beleving in sommige winkels verbeteren lijken een mogelijke oplossing. Ook winkeliersverenigingen hebben nog veel meer dan vroeger een belangrijke leidende rol in het upgraden van winkelstraten in het centrum naar straten met sfeer en beleving. Het binnentrekken van de consumenten die de loop naar het centrum na de komst van HBC weer hebben teruggevonden biedt hen een uitgelezen kans.