Jumbo stopt met versplein

In Distrifood was een opmerkelijk artikel te lezen dat Jumbo stopt met haar vers afdeling op kaas en vleeswaren. Het plein wat bij het doorontwikkelen van de formule enkele jaren geleden nog gold als een speerpunt in de formule en het ambacht terugbracht naar de winkels.

Klanten vinden het aantrekkelijk als er op de afdeling verse delistukken worden gesneden tot (klap-)pakjes van 100 gr vleeswaren of dat een medewerker een grot stuk kaas versnijdt tot kleinere stukken.

Eind jaren 90 toen de efficiency slag in supermarkten begon, zijn alle slagers kaas- en specialisten uit winkels weggesaneerd, met Albert Heijn voorop.

2 Jaar geleden voerde AH haar versbeleving op de afdeling weer in. Vleeswaren moesten weer gesneden worden en kaas weer verpakt op de afdeling i.p.v. bij Bouter. Een aanpak die aardig wat hoofdbrekens kostte zeker als je het onderscheid tussen vers beleving en het vaak goedkopere vvp.

Nu is Jumbo dus de eerste die stopt met deze beleving en installeert koelingen met daarin vvp vleeswaren- en kaasartikelen. Vleeswaren fabrikanten en met name vleeswaren snijderijen zullen dit toejuichen. Zij zullen weer meer volume moeten verwerken.

De vraag is echter of de klant dit ook waardeert. Immers het plein was en is, in sommige winkels van Jumbo nog steeds, een trekker. De kostenbesparing die hiermee wordt gerealiseerd is logisch en te begrijpen. Echter gaan de vvp vleeswaren en kaas uit de wand koeling en naar de plek waar eens het versplein was? Wat komt er dan op die opengevallen plekken aan assortiment terug. Een keuken, zoals in Distrifood te lezen viel? Maar gaat die keuken bezet zijn gedurende de openingsuren 7 dagen per week. Die bezetting kost ook extra operationele uren en dus geld.

De toekomst zal het uitwijzen. Ik vind het persoonlijk jammer dat het versplein verdwijnt. Het is een toegevoegde waarde in winkelbeleving als verse producten worden verwerkt tot verkoopbare eenheden je kaas of vleeswaren kunt proeven en advies op die afdeling kunt inwinnen.

En wat doet de concurrentie? We gaan het beleven de komende tijd.