Jumbo koopt La Place en zet blurring definitief op kaart.

Deze week komt het opvallende bericht dat de familie van Eerd La Place koop. En meesterlijke zet wordt gezegd. Zij kopen de stand alone vestigingen van de keten in ons land en daarbuiten. De vestigingen in de V&D warenhuizen vallen voor als nog buiten de deal. Een meesterlijke zet omdat de laatste jaren blurring in retail het toverwoord blijkt te zijn. En dit is waar. Als je in Amsterdam loopt zie je veel blurring activiteiten. Een fotograaf die een koffie corner heeft ,een biologische slager waar je het verkochte product ook kunt eten. Met name in Amsterdam en wellicht ook daarbuiten zijn deze dit soort blurring activiteiten echter wel gebonden aan het feit dat bijv hun koffie corner niet vanaf de straat zichtbaar mag zijn.

Maar goed terug naar Jumbo.

La Place is natuurlijk een prachtige keten met mooi ingerichte restaurants met een look en feel die veel consumenten aanspreekt. Alles of vrijwel alles ter plekke vers gemaakt, eigen pizza bakkerijen en gebak wat afgemaakt wordt in de winkel en in sommige gevallen ook vers gemaakt is. De omzetten laten elk jaar een plus zien en relatief weinig concurrenten. HEMA Horeca met ca 300 horeca punten en IKEA met ca. 14 restaurants zijn eigenlijk de enige concurrenten van formaat en natuurlijk lokale horeca ondernemers.  Blurring is de toekomst volgens van Eerd. In de Jumbo foodstores kun je immers  al volwaardige vers klaar gemaakte maaltijden opeten  nadat of voordat je boodschappen gaat doen of hebt gedaan. Vrijwel alles wat je kunt kopen kan je er ook opeten.Ik weet dat er andere marktspelers zijn die hier ook volop mee aan de slag gaan. Integreren van Horeca en retail is booming business. Artikelen die je kunt kopen om zelf thuis klaar te maken of dezelfde artikelen in het restaurant eten.

De retail horeca echter heeft een hardnekkig probleem waar je niet veel overhoord en ook vaak als noodzakelijk kwaad wordt gezien en dat gevaar heet derving. In de supermarkt zelf kennen we dat natuurlijk ook maar in de horeca valt mij op, is dit een issue waar je niet gemakkelijk vanaf komt. Immers veel grondstoffen worden vers aangeleverd. Veel van deze grondstoffen moeten binnen 24 uur worden verwerkt en verkocht. Daarnaast werkt veel van de retailhoreca niet met koeling maar met borging. Dus gebak wat uit de koeling wordt  gehaald en daarbuiten gepresenteerd, heeft een tijd borging van 2 of 3 uur en moet daarna worden weggegooid. Datzelfde geldt voor broodjes en voor warme maaltijden na 6-8 uur. Ook geven recepturen aan dat je niet meer dan X gram van een gerecht op een bord mag doen om er voor te zorgen dat er nog marge wordt gehaald. In de praktijk blijkt vaak dat er teveel op een bord wordt gedaan, m.a.w. derving in je marge. Die derving cijfers vind je altijd terug . Ook kan een keten als La Place als onderdeel voorheen van een groot warenhuis, deze kosten makkelijk wegdrukken onder de grote V&D hoed.

Natuurlijk, horeca valt niet te runnen zonder derving immers je presentatie moet vol zijn en de beschikbaarheid van artikelen minimaal 90% gedurende de dag, maar alleen met goed opgeleid personeel en een strakke aansturing hiervan is dit te tackelen.

Terug naar de aankoop. Gaan we straks in de Jumbo winkels ook La Place gerechten terugvinden in de vorm van kant en klaar maaltijden of recepten van maaltijden die je bij La Place eten kunt.. Kan je straks bij aankoop van je boodschappen bij Jumbo ook sparen voor La Place punten en daardoor korting krijgen bij een La Place restaurant en andersom.

En hoe zal het met de inkoop gaan. Foodservice leveranciers moeten wellicht de strategie gaan wijzigen. Kleinere verpakkingen leveren, andere prijzen hanteren en ook rekening houden met retail achteraf condities die je nu nog niet in de foodservice terugvindt. Of gaan zij ook “ intern  blurren”  dus foodservice en retail meer integreren. Want in mijn beleving zullen er ook aan die kant zaken gaan wijzigen als deze trend door gaat zetten. En dan als laatste, wat gebeurt er met de La Place restaurants in de V&D warenhuizen. Gaan die definitief dicht of neemt Jumbo die ook over als een soort shop in the shop constructie als Hudson’s Bay straks de warenhuizen koopt?   We zullen het zien de komende weken/maanden. En Zaandam, die maken zich niet druk zo lijkt het, al gaat het gerucht dat ook zij een potentiële koper waren. Dan heeft van Eerd ze netjes afgetroefd. Ahold is echter druk om de Ahold en Delhaize organisaties in elkaar te schuiven. Daarna hebben ze wellicht tijd om zich druk te gaan maken over blurring. Zij waren hun tijd ooit ver vooruit met Albert Corner uit de jaren 60 en 70. Toen hadden ze nog niet kunnen bevroeden dat dat anno 2016 opeens heel actueel zou worden.