Jumbo ziet synergie en Eigen merk innovatief

De afgelopen week was er veel nieuws in Retail land. Dick Boer CEO van Ahold vind eigenmerken innovatiever dan A merken en Colette Kloosterman ziet een sterke synergie tussen het Jumbo merk en het onlangs aangekochte La Place.

Dat eigen merken innovatiever zijn dan A merken is begrijpelijk. De meeste eigen merken zijn in samenstelling/werking/smaak/kleur etc en verpakking een regelrechte kopie van het A-merk. De meeste retailers hebben de ingrediënten declaratie van het A merk op het bureau liggen en vragen hun leveranciers een eigen merk te maken dat het A merk nagenoeg 100% benaderd. Als zij creatief zijn kunnen de supermarkten eindeloos variëren op het eigen merk met het A-merk als uitgangspunt. Hierdoor lijkt het dat eigen merken innovatiever zijn. Het A-merk echter heeft alle NPD kosten moeten maken, en aan segment-/categorie ontwikkeling moeten doen.

Hoe vaak hebben supermarkten en A merk fabrikanten bij de rechter gestaan omdat het eigen merk teveel leek op het (gekloonde) A-merk.

Mijn inziens is deze innovatie een van het uitgestelde soort. Het enige eigen merk wat dit nog enigszins benaderd is Excellent van Albert Heijn. Daar is sprake van innovatie alhoewel upgraden in mijn beleving beter past.

Jumbo en La Place een gouden combi. Ik denk dat zeker. Horeca en supermarkten gaan steeds vaker samen en de kennis van verse producten recepturen etc is volop aanwezig bij La Place.

De samenwerking kan op diverse vlakken vorm krijgen:

Inkoop

Inkoop grondstoffen

Inkoop verse producten die bij beide formules worden verkocht

Ontwikkeling van recepturen

Het uit testen van die recepturen bij La Place, bij gebleken succes ook verkopen in de Jumbo supermarkt als bijv. k&k maaltijd

 

Commercie

Spaaractie bij jumbo en La Place

Integratie van La Place concept in de foodmarkets van Jumbo en formule ingrediënten van La Place integreren in die van Jumbo

Met andere woorden veel mogelijkheden die Jumbo op de nationale supermarkt markt een voorsprong op zouden kunnen geven en belangrijker nog, de formule nog aantrekkelijker maken voor de Jumbo klant