Het zal je niet ontgaan zijn dat de laatste weken LinkedIn Food Personality Retailers Distrifood enz regelmatig publiceren over de vermeende prijzenoorlog die Jumbo gestart zou zijn. Maar is er wel sprake van een prijzenoorlog en belangrijk nog waarom begin je hem in godsnaam. Om de eerste vraag gelijk maar te beantwoorden, nee volgens een aantal publicisten in de hier voornoemde media is er geen sprake van een prijzenoorlog.
Waarom??….. Appie doet niet mee!!!
Verstandig denk ik dan want waarom begin je in hemelsnaam aan een enorme range aan prijsverlaging als alle lichten op groen staan om juist de prijzen op z’n minst gelijk te houden dan wel licht te verhogen. Is het de op handen zijn de btw-verhoging naar 9% althans dat is men van plan die dit veroorzaakt maar daarvoor zijn de verlagingen weer te groot. Inmiddels overigens loopt het hele land te hoop tegen deze verhoging en ik vraag mij af of dit nog wel een bespreekbaar onderwerp wordt in ons nieuwe kabinet.
Misschien ben ik old school en heb ik zeker de laatste managementopleiding retail management module 14 gemist van het EFMI of de module category management van Category & Trade company maar ik heb altijd in de praktijk geleerd dat wanneer de economie groeit, huishoudens weer aan het werk zijn, geld uitgeven en lekker eten weer bovenaan de agenda hebben staan, je juist als food retailer gebruik moet maken van die situatie.
Kijk dat je je wilt onderscheiden t.o.v. je concurrent staat buiten kijf. Maar onderscheid t.o.v. van wie? Onderscheid t.o.v. een Boni of Dirk van de Broek dan wel Nettorama etc is wellicht nog niet eens zo moeilijk. Als je meer dan > 10.000 artikelen in je assortiment hebt is het onderscheid al gemaakt. Dat is een kwestie van goed bij je concurrent shoppen, kijken wat die heeft en daarnaast de missing item list van Nielsen per categorie opvragen en je hebt je assortiment ge-upgrade op een snelle manier.
Nee wat dat onderscheid juist zou moeten bieden is naar deze assortimentsuitbreiding de keuze voor de beste en meest aantrekkelijke artikelen en het Cool Blue adagio omarmen
“ service met een glimlach”. Dat bindt klanten aan je winkel of formule zo je wilt. Een prijsverlaging leidt uiteindelijk alleen maar tot scheven gezichten, gemopper van leveranciers want die moeten het betalen en een vergelijk met andere eigen merkproducten, wat aan alle kanten mank gaat omdat kwaliteit en smaak van huismerken (dat zijn immers de producten die verlaagd worden voor > 75%) niet of niet altijd goed met elkaar te vergelijken zijn. Elke ingrediënten declaratie is weer anders. Iedere afspraak met een leveranciers verschilt en belangrijker nog, (consumenten-)smaken verschillen; vraag maar aan Bob Kramwinkel die weet daar echt veel van.
Dan hebben we het nog niet gehad over het margeverlies want leveranciers zullen niet alle verlagingen compenseren en margebehoud van de retailer klakkeloos betalen. En de klant? Die koopt echt niet 2 potten pindakaas i.p.v. 1 omdat de prijs met € 0,15 naar beneden is.
Wat wel kan is de prijsafstand tussen eigen- en A-merk groter wordt. De vraag is wil je dat. Dat betekent dat er getwijfeld kan worden aan de kwaliteit van het eigen merk als de afstand tot het A-merk te groot is.
En Albert Heijn, ik weet het niet zeker maar de prijsmetingen in Zaandam draaien vermoedelijk op volle toeren, maar men houdt zich gedeisd. Immers uit cijfers zal blijken dat AH wel wat klanten verliest maar misschien nog te weinig om enorm aan de prijsknop te gaan draaien.
En als dat gebeurt dan is het Leiden in last. Immers als Albert Heijn de prijzen gaat verlagen dan gaat iedereen mee, want iedereen heeft zijn prijsafstand t.o.v. elkaar, wat bij een prijsverlaging door Albert Heijn gevolgd gaat worden door de rest van de markt. Dus een nog groter negatief effect heeft op marges.
Ik denk dat e.e.a. met een sisser afloopt. Jumbo heeft enkele weken geroepen dat ze weer de prijzen hebben verlaagd en zich weer goed hebben genesteld in de TOMA van hun klanten, maar uiteindelijk gaan de prijzen toch weer om hoog. Immers er is een omzet- en marge doelstelling opgegeven. En die moet gehaald!!,… ook in een familiebedrijf.