Hoe ziet de retailwereld er in 2014 uit. Een voorspelling uit 2009

Leuk artikel uit 2009 hoe de retailwereld er in 2014 uit zou zien. Wel met knipoog, althans zo lijkt het.

vanwege het eerste lustrum van RetailTrends kijkt columnist Hans Verstraaten vast vooruit naar het volgende lustrum, in 2014. Hoe ziet de wereld er over vijf jaar uit, en meer in het bijzonder de retailwereld? Als erkend en zelfstandig gevestigd trendwatcher (en bijna genomineerd voor de trendwatchprijs voor de regio Zaltbommel) weet ik als weinig anderen wat de sociale, culturele en economische ontwikkelingen zullen zijn in 2014.

Recessie > Net na de zomer van 2014 meldt het Centraal Planbureau, net als zeventien keer eerder in de voorafgaande jaren, dat het einde van de recessie nadert. Zo blijkt uit onderzoek dat dertien procent van de Nederlandse bevolking weer van plan is om op termijn misschien iets te kopen, een stijging van 1,2 procent ten opzichte van 2013. Het CPB werkt inmiddels met een opvallende disclaimer: ‘Weet u wat? Als u die voorspellingen van ons zo prut vindt, doe het dan voortaan lekker zelf.’

Marketing > Zelfs de Bijenkorf begint digitale 1-op-1-marketing toe te passen. Als mevrouw Jansen de Bijenkorf binnenwandelt, wordt ze door de computer herkend en wordt haar vrolijk toegeroepen: ‘Goedemiddag mevrouw Jansen! Blij dat u er bent! Op de derde etage ligt onze nieuwe lingeriecollectie op u te wachten. En vergeet u niet dat uw man zaterdag jarig is?’ Met een rood hoofd wandelt mevrouw Jansen weer snel naar buiten, net als veel andere klanten. Digitale 1-op-1-marketing heeft eigenlijk niet zoveel toekomst.

Prijzenoorlog > Alles gaat nog veel sneller in 2014, zeker ook prijzenoorlogen in de supermarktbranche. Ze vinden niet meer enkele keren per jaar plaats, nee, de strijd is nu zo hevig en de retailwereld zo snel dat er meerdere per dag uitbreken. Een supermarktdag kan nog rustig beginnen, totdat een filiaalchef van pakweg de Aldi in Zwolle om half tien z’n adrenaline niet meer in bedwang heeft en de oorlog verklaart aan C1000, die op zijn beurt ontploft en op de dichtstbijzijnde Dirk van de Broek begint in te hakken. MKB Nederland vraagt de supermarktketens om in elk geval op de koopzondag rustig aan te doen.

Walmart > Eindelijk! Walmart vestigt zich in Nederland! De klanten staan versteld van het enorme aanbod en de lage prijzen. En vooral ook van het personeel, rechtstreeks overgevlogen uit Bentonville, Arkansas. Je kunt ze opwinden en dan zeggen ze de hele dag: ‘Hi there folks! How you all doin’ today?’

Duurzaam > Helemaal moe en murw van het woord duurzaam besluiten steeds meer consumenten producten te kopen die bij het uitpakken uit elkaar vallen. De firma Zeeman springt hier razendsnel op in middels de verkoop van in China geproduceerde honderd procent ecoonvriendelijke beha’s en onderbroeken, verkrijgbaar in de kleuren vaalwit en vaalgeel, en die gegarandeerd binnen een maand versleten zijn. De eerste Hummers worden weer gesignaleerd.

Politiek > Ook in 2014 waarschuwt Jaap Blokker de Nederlandse regering voor de allerlaatste keer. Hij roemt daarentegen de regering van Noord-Korea vanwege ‘nette, schone winkels, vriendelijk lachend personeel en het nuchtere beleid om winkeldieven ter plekke neer te schieten’.

Bankieren > In de zomer van 2014 wordt in Overijssel een bankier gesignaleerd die zou overwegen om krediet te verlenen aan een startende retailer. Doch net als de poema uit de zomer van 2005 op de Veluwe blijkt hij niet te traceren.

Authentiek > Helemaal moe en murw van het woord authentiek besluiten steeds meer consumenten producten te kopen die binnen een halve seconde als honderd procent nep te herkennen zijn. Vooral bijgeleverde certificaten waarin de makers bezweren dat ze hun producten zo snel mogelijk in elkaar hebben geflanst om er zoveel mogelijk geld mee te verdienen vallen erg in de smaak. De nasi speciaal begint aan een ware comeback.

Marktonderzoek > In de zomer van 2009 maakt een 15-jarige stagiair bij Morgan Stanley op een achternamiddag een spraakmakend rapport over het consumptiepatroon van jongeren. Menigeen denkt meteen: zo kan het dus ook, snel en