Het was me het weekje wel

De afgelopen week viel mij weer het e.e.a. op in supermarktland.

Prijzenoorlog??

In mijn vorige column van 29 oktober j.l. had ik het over de prijzenoorlog. En ik was niet de enige. De hele foodwereld had het erover. Jumbo verlaagde de prijzen van honderden veelal EM naar op of rond Lidl prijsniveau.

Maar de laatste weken hoor ik hier niets meer over. De bekende commentatoren in de supermarkt-/foodwereld houden hun mond. Geen mens rept meer over de prijsverlagingen behalve Jumbo zelf dan. Het zal waarschijnlijk effect hebben anders ga je hier niet mee door toch?? Kan zijn dat ik het gemist heb in de media, die kans is groot overigens, maar ook vanuit instituten als IRI of AC Nielsen zie of horen we niet of nauwelijks iets over stijging of daling van prijsperceptie, vergroten of verlies van marktaandelen, het percentage huishoudens wat de afgelopen maand minimaal 1x keer per week een supermarkt heeft bezocht/gekocht enz.

Zou het dan niet zo succesvol zijn allemaal. M.a.w. verschuift er dan niet zo veel in de supermarktwereld als er één begint met het verlagen van de prijzen. Of zou de consument denken dat Jumbo eigenlijk heel duur was met haar eigen merk producten en dus nu tot een soort van inkeer gekomen is en als een gek de prijzen aan te verlagen is.

Denkt de consument dan:

“da’ s lekker heb ik al die jaren teveel betaald voor dat Jumbo merk, want kijk eens hoe veel de prijzen naar beneden gaan of kunnen?

Ik weet het niet. Vanuit Zaandam komt er weinig reactie zo schijnt. Dat hoeft ook niet. Immers ons aller eigenste Consumentenbond heeft immers gezegd dat Albert Heijn de beste en de meeste acties heeft. Daar moet je zijn als consument; ze hebben 1100 aanbiedingen of zoiets. Nou waarom zou je dan nog naar Jumbo gaan als je A-merken als 2=1 kopen kan of 2e voor de halve prijs of 50% korting op Ariel, Nivea, Grand Italia, Dubbelfriss. En elke week weer een bonuskrant vol met aanbiedingen. Dan koop je toch geen huismerk?? Je zou wel gek zijn.

Gerard Rutte

Deze week kwam ook het droevige bericht dat Gerard Rutte plotseling overleden is. 55 Jaar pas en dat is echt, maar dan ook echt veel te jong. Ik kende Gerard niet persoonlijk, maar wel zijn vrouw  die ik bij deze heel veel sterkte wens. Gerard de auteur van het boek “Konmar en kwel” over de rise & fall van het Laurens concern, het bedrijf waar ik mijn supermarkt carrière mocht beginnen. Raak geschreven met veel humor en kennis van zaken, die grotendeels ook klopte. In de tijd dat ik dit allemaal mee mocht maken las ik later in zijn boek veel zaken die ik herkende. Mooi boek door een markante en opvallende man geschreven.

Over diezelfde Konmar en de formule concepten uit die tijd, valt mij wel het e.e.a. op. Want ondanks dat het concern en de bijbehorende Konmar formule inmiddels niet meer bestaan, zie ik op de dag van vandaag zaken die wij toen bij de Konmar al introduceerden.

Verse vis op ijs. Een bakkerij in de winkels waar het deeg gemaakt werd en het brood echt nog gebakken in plaats van zoals nu opgepiept. Een slager in de winkel die zelf nog vliesde en portioneerde, Vleeswaren die werden gesneden vanaf de hele delistukken die binnenkwamen. Warme maaltijden die je kopen kon, blurring, dus toen ook al koffie verkoop in de winkel met een eigen koffie corner; parfumerie verkoop met dames die je adviseerden over huidverzorging geuren etc. In de periode rond 2000 de start van de nieuwe Konmar had deze formule dat al. Service met een grote S en vooral beleving. Dat had Peter Stuits toch wel goed gezien ondanks zijn grote mond en hooghartig gedrag was hij wel een soort van visionair op dat vlak en had een hoop Haagse bluf. En als we nu kijken naar de ontwikkelingen in de supermarktwereld dus bij Food wereld of AH XL  dan zie je veel zaken terugkeren die in die tijd ontwikkelt zijn maar toen niet succesvol bleken. De formule kwam te vroeg met formule concepten die te vooruitstrevend waren voor de toenmalige consument. Maar ook met een directie die te hooghartig en te opportunistisch te werk ging.

Lidl

Voor de 6e keer weer de beste in groente en fruit. En dat is te merken. In de winkels en op het hoofdkantoor in Huizen. Toch is en blijft het knap. Dat je 6 keer vrijwel achterelkaar toch weer als beste wordt gezien en gevonden door je klanten. Natuurlijk ook voor Jan Linders die in datzelfde onderzoek van GFK bovenaan diverse lijstjes prijkt. Zo zie je maar, het heeft niet te maken met schaalgrootte marktaandeel of wat dan ook maar alles met een hoge kwaliteit voor een lage prijs, service en (prijs)perceptie.

AH to Go.

Ik las deze week een artikel over Spar City Jumbo City. Beiden formules lijken op AH to Go of liever gezegd zijn er een kloon van. AH to Go de succes formule van Ahold op o.a. stations krijgt er dus concurrentie bij van Jumbo. En niet alleen op de stations maar ook in België want de familie van Eerd gaat de grens over. Hupsakee, .. naar België net zoals Ahold en niet in 2019 nee, want zo lekte uit deze week, in 2018 is Jumbo al van plan zijn eerste winkel te openen in de buurt van Antwerpen.

Het zal aan mij liggen maar ik krijg toch steeds meer het gevoel dat het supermarkt bedrijf uit Veghel heel erg hard Ahold aan het kopiëren is. Of heb ik dat mis. Is dan de ” Ahold weg”  de enige weg naar (internationaal) succes ?? Blijkbaar wel want ook de Spar heeft een to go formule in eerste instantie bij universiteiten, dat vind ik echt slim, maar nu ook in stadscentra. Het prijsniveau ligt hoog maar dat vinden klanten niet erg. Immers een AH to Go scoort ook niet echt goed op prijsperceptie laat staan de Spar formule zelf want die is zo’n beetje de allerduurste van het land geloof ik. De klant is bereid te betalen dus vooruit maar. Dus nu is het wachten op Plus Deen Vomar en Dirk die een graantje mee willen pikken van dit succes. Ben benieuwd

Dus we krijgen weer veel van hetzelfde in ons straatbeeld of gaan we toch weer verrast worden. Door Lidl deze keer, want na het succes van Heidi Clum kleding gaat de Duitse supermarktketen TV en telefoons verkopen. Ga maar met een slaapzak voor de deur liggen anders vis je achter het net, althans als je niet al te veel wil betalen voor dit soort producten.