(Food-)retail
U weet het als geen ander: de retailwereld verandert snel. Denk aan de toenemende online verkoop. De ‘echte’ winkel moet boodschappen bieden, maar ook inspiratie. Denk aan (kook)-demo’s, buitenlands assortiment en food- non food gerelateerde aanbiedingen en het ontwikkelen van nieuwe concepten of modules. Een winkel moet inspireren en boodschappen doen een “event” zijn. Onderscheid is van belang om klanten te trekken en loyaal te houden.
Maar de consument blijft ook naar de prijs kijken. Loopt aanbiedingen af. De grote gevestigde namen hebben last van snel groeiende ketens die geen A-merken bieden, maar fancy labels. In een full-service omgeving en tegen een lagere prijs.
Hoe blijft u als retailer meedraaien?
De (food-)retail verandert, u en wij weten hoe.
Consumenten gedragingen veranderen, mede ingegeven door de economisch mindere tijden en de felle concurrentie met name op prijs. Supermarkten maar ook non food retailers kampen met de verschuivingen naar on line verkopen. De fysieke winkel verandert steeds meer naar een plaats waar de consument naast reguliere dagelijkse boodschappen geïnspireerd en verrast wil worden. En als straks de economie weer aantrekt, het vrij besteedbaar inkomen omhoog gaat; hoe haalt u uw klanten dan weer terug de u de afgelopen jaren bent verloren aan “goedkopere” concurrenten?
Tegelijkertijd, zo blijkt uit onderzoek van GFK, kijkt de consument steeds sterk naar prijs, bekijkt minimaal 3 folders en loopt dan aanbiedingen af. U wilt niet alleen “mandjesklanten” maar volle boodschappen karren toch?
Grote gevestigde namen hebben last van snel groeiende ketens die geen A-merken bieden, maar fancy-/pl labels in een full service omgeving tegen een lagere prijs. Ook discounters timmeren met uitgebreide thema’s succesvol aan de weg.
Hoe blijf je dan als full service retailer overeind en zorg je er voor dat klanten niet afvloeien naar de concurrent die “alleen”een lagere prijs biedt. Is het alleen de crisis of is er meer. Vinden mijn klanten mijn winkel nog wel voldoende inspiratie bieden.Vraagstukken waar veel retailers mee worstelen en wat wij onze dagelijkse praktijk regelmatig tegenkomen.
Retail Rootzz werkt samen met u aan een oplossing. Die oplossing ligt niet altijd direct voor de hand en de weg er naartoe kent diverse lastig te nemen hobbels. Maar met uw en onze kennis komen we er samen uit en implementeren bijv. een ander formule-/of category managementbeleid. U heeft en houdt de regie, wij adviseren en kijken met u mee en voeren e.e.a. uit. Een second opinion zou je kunnen zeggen. Wij monitoren de oplossing ook na implementatie. De wijsheid hebben we niet in pacht, wel de kennis om samen met u te bepalen wat de beste strategie is op het gebied van category management, pricing, presentatie signing, routing, assortimentsopbouw etc.
Heeft u inmiddels de strategie bepaald en deels al ingezet dan fungeren wij graag als sparringpartner en voeren, indien gewenst, de rest van het project uit.
Als u meer wilt weten, neem contact met ons op. Een afspraak is zo gemaakt!
[logo-carousel id=retai]