FMCG en hoe Retail Rootzz uw strategie mede bepaalt
PL merken hebben inmiddels een omzetaandeel van meer dan 50%. Fancy labels groeien gestaag en de kwaliteit doet in veel gevallen niet meer onder voor die van het A merk. Maar hoe houdt u uw A-merkaandeel op een aanvaardbaar niveau?
Daarom is in de aanloop naar de gesprekken van uw Account Manager met de Category Manager/Inkoper een gedegen een analyse van de aanpak noodzakelijk. Retail Rootzz kan hier helpen om de strategie vorm te geven. Onze ervaring vanuit zowel FMCG als de non- (food)retail leveren u winst op!
A-merk fabrikanten ondervinden hinder van de groei van het private label. Inkoopprijzen en marges staan onder druk, alternatieven voor het A-merk zijn er volop. Private labels hebben inmiddels een omzetaandeel van soms meer dan 50% in een categorie. Fancy labels groeien gestaag en de kwaliteit doet in veel gevallen niet meer onder voor die van het A merk. Ook discounters vragen soms om een A merk in hun strijd tegen de full service supermarkt en het binnenhalen en houden van klanten. Gaat u daar op in? Wat zullen uw andere retail-klanten hiervan vinden?
Hoe pareer je die verschuiving en houd je het aandeel bij de retailer op hetzelfde niveau. Het promotiebudget omhoog? Mee gaan in het verzoek nog meer te investeren in het magazine van de retailer om je positie te waarborgen? Diepere actiekortingen terwijl dat niet wenselijk is? De gesprekken (zeker die aan het einde van elk jaar) met de category manager/inkoper leveren dit soort verzoeken op.
Wat doe je dan, zijn er alternatieven, hoe houdt uw NAM zijn/haar rug recht. Tijd moet vrijgemaakt worden om de voorstellen te bekijken en de strategie te bepalen. En tijd…………. is geld. De retailer, maar u als FMCG bedrijf ook, wil de deal snel en goed rond hebben.
Daarom is in de aanloop naar deze gesprekken een analyse van de aanpak noodzakelijk. Retail Rootzz kan hier helpen om de strategie mede vorm te geven. De ervaring in het voeren van (jaar-)gesprekken vanuit zowel FMCG als de non- (food)retail helpt hierbij. Maar ook issues op dit vlak die gedurende het jaar opkomen kunnen wij u mee helpen. U geeft aan waar het probleem ligt en wij schetsen voor u een aantal mogelijkheden, en kiezen samen de beste. Als u dat wilt, gaan we mee om het voorstel met de retailer te bespreken
Introducties
De introductiemonitor laat het elk jaar weer zien. Veel nieuwe producten verdwijnen na 6 maanden al weer van het schap. Deels omdat er een alternatief is dat goedkoper is of meer marge dan wel ondersteuning biedt of soms omdat de category-manager de ruimte nodig heeft voor een artikel waarin hij toch meer vertrouwen heeft.
Het introduceren van een product is vaak een lastig probleem. Vooral kleinere bedrijven missen soms het netwerk, de kennis om het product of line extention op het schap te krijgen en vooral… te houden.
Spelen deze vraagstukken ook in uw organisatie? Dan biedt Retail Rootzz de oplossing. De kennis en ervaring (op zowel vers categorieën als dkw en non food groepen) die in huis is zorgt er in ieder geval voor om aan tafel te komen. Wij kunnen u helpen met analyses, adviezen en eventueel presentaties om uw product voor het voetlicht te krijgen. Wij ontwikkelen een plan wat er voor kan zorgen dat u aandacht krijgt van category- managers. Het uitgebreide netwerk van category-managers en onze meer dan 15 jaar ervaring in de retail zorgen hiervoor.