Vandaag de dag.
Met het faillissement van V&D en anderen in de retail nog vers in het geheugen en de discussie over de aantrekkelijkheid van binnensteden kwam ik in mijn speurtocht over het internet een aantal interessante ontwikkelingen tegen die voor een retailers interessant kunnen zijn.
De situatie.
Inmiddels is bekend dat de huidige Retail wereld een enorme shake out mee maakt.
De branches waar de zwaarste klappen vallen in de traditionele retail zijn de speelgoed, mode en schoenen die in 2015 een omzetdaling van gemiddeld 20% hebben laten zien.Tegelijkertijd zien we dat in diezelfde branches de online omzet met ruim 25% stijgt. Er zijn een groot aantal retailers die proberen om met een omnichanel strategie het tij, al dan niet op tijd, te keren.
De ontwikkelingen
Op diverse site kwam ik een aantal technische ontwikkelingen tegen die voor de branches interessant kunnen zijn.
Intel. Deze fabrikant, bekend van processors in de computers, heeft een tool ontwikkelt speciaal voor de mode branche. In een mode winkel staat een scherm waarbij je precies en snel een keuze kan maken welk kledingstuk jij leuk vindt met welke andere kledingstukken dit goed combineert etc. Je kunt je uiteindelijke keuze mailen naar vrienden of naar jezelf om thuis nog eens rustig te kijken. Daarnaast kun je via het Touch screen de verkoper vragen de geselecteerde kledingstukken te halen en te passen en evt. daarna de koop te sluiten. Ook kun je met je klantenkaart zien wat je in het verleden hebt gekocht Via bijgaande link kun je het verhaal eens rustig beluisteren en bekijken https://youtu.be/t49JkakYAoE.
Adivers. Adidas heeft een soortgelijk systeem ontwikkelt. In een sportzaak kun je via een scherm je schoenen die je zoekt selecteren voor de sport die je bedrijft. Je kunt de schoen bekijken van binnen en van buiten recensies over de schoen lezen en welke bekende sporter de schoen ook gebruikt. Via deze link kun je de video bekijken over de werking en de voordelen. https://youtu.be/t49JkakYAoE
Burberry. Ik wist het niet maar in Engeland werkt Burberry met zgn. city hubs. De winkel in de stad houdt geen grot voorraad en kan zijn vvo helemaal besteden aan winkel- en product beleving.
Hoe werkt dit.
Indien je een keuze hebt gemaakt en een kledingstuk wil kopen wordt deze vanaf de zgn. hub binnen 15 minuten in de winkel geleverd. Dit heeft enorm veel voordelen. Je hoeft immers als winkel geen voorraad meer te houden door van elk kledingstuk 3 of 4 exemplaren per maat in het magazijn of winkel te hebben. Daarnaast s het mogelijk om juist meer maten en kleding op voorraad te houden in de hub zodat je niet voor de meest gangbare maten snel bent uitverkocht. Ook hoeft een winkel niet meer voor een bepaalde tijd beleverd te worden omdat na 11.00 in de meeste binnesteden geen gemotoriseerd verkeer de stad meer in mag en alles dus in een klein time slot gebracht moet worden.
Maar het belangrijkste is dat je op relatief minder m2 een hoger rendement in vvo krijgt.
Conclusie.
Wellicht zijn bij veel van mijn lezers deze zaken reeds bekend. Het biedt de branches die het op dit moment moeilijk hebben een mogelijkheid om de technische ontwikkeling op dit gebeid te omarmen en toe te passen. Natuurlijk vergt dit de nodige investeringen maar dat kost een faillissement of reorganisatie dan wel inkrimping ook. Het voordeel i dat e dit voor alle branches kunt toe passen. Blokker marskramer maar ook Bart Smit en vele andere ketens kunnen bovengenoemde technische ontwikkelingen toe passen en zorgen voor meer beleving in hun winkels.