In Hendrik Ido Ambacht, een dorp ingeklemd tussen Dordrecht en Ridderkerk , heeft Hoogvliet haar eerst nieuwe vers supermarkt geopend. Het dorp H.I. Ambacht, niet bepaald het meest hippe centrum van ons land, heeft dus de primeur gekregen. Weggestopt in een buitenwijk aan de rand van het dorp vind je supermarkt in een (voorheen) leegstaand winkelcentrum.
Van buiten opgeknapt en vanaf de aanrij route gelijk te zien en herkenbaar als Hoogvliet winkel.
Ik vraag mij af waarom Hoogvliet juist voor deze locatie heeft gekozen, mede ook omdat het concept met 80% vers assortiment zich ook juist leent voor een zondagsopening, maar wat in dit steng gereformeerde dorp voorlopig uit den boze is. Maar goed, keuzes moet je maken. Wellicht is het pand ook tegen een redelijk lage prijs gehuurd/gekocht wat de kosten in de ontwikkeling van een dergelijk concept mede in de hand kan houden.
Entree winkel
Als je binnenstapt heb je al gelijk door dat het geen gewone Hoogvliet winkel is. In een oogopslag overzie je de hele winkel door de lage stellingen. Je loopt gelijk tegen het grote verseiland aan gevuld met koelverse maaltijden, gegrilde kipproducten tapas, pizza’s die versgemaakt worden en zelfs afgebakken in een heuse pizzaoven, verse gesneden fruit etc.
Rechts naast de ingang vind je de broodafdeling waar alles vers (af-) gebakken wordt met diverse soorten o.a. Wat opvalt is de verticale presentatie van het brood op de achterwand. Je ziet het brood van de bovenkant i.p.v. vanaf de achterkant en het geeft je een goed zicht op de diverse soorten.
Naast het brood de kaasafdeling incl. proeverij die door de dame op deze afdeling wordt uitgevoerd. Ook hier vind je elementen terug van andere supermarkten. Opvallend is de echt hele grote stukken Emmentaler en andere buitenlandse kazen die vers worden afgesneden. Voor de rest tref je de buitenlandse kazen aan die je bij andere ketens ook aantreft. De presentatie is fris en overzichtelijk.
Verder is er ruimte gereserveerd voor vers gesneden en voorverpakte verse groenten.
De vleeswaren afdeling heeft voor mij een deja vu (AH). Vleeswaren worden voor een groot gedeelte gegrild en/of gebakken en in ieder geval vers gesneden. Mooie ruim opgezette presentatie van de deli afdeling.
In het midden van de winkel tref je enkele dkw groepen aan als wijn en noten. Jammer dat ze de noten niet vers branden in de winkel. Dat zou echt onderscheidend kunnen zijn. De noten worden verkocht in de bekende verskuipjes die je bij iedere supermarkt aantreft. De wijnafdeling is goed verzorgt en het navigeert vrij makkelijk om je keus te kunnen maken.
Naast deze versafdelingen vind je eigenlijk niet veel meer bijzonders in deze winkel van maximaal 500 meter vvo. Langs de alle wanden tussen de versafdelingen, de koelingen met daarin het traditionele assortiment.
Afrekenen die je op twee kassa eilanden. De kassa eilanden zijn gesitueerd aan de rand van de winkel. Ruimte genoeg om met karretje of mandje af te rekenen. Het is echt een winkel waar “mandjesklanten” komen. Ook ontbreekt de service counter. Dus wil je meespelen in de staatsloterij, je pak laten stomen of scheermesjes kopen helaas, in deze winkel vang je bot.
De kleurstelling met zwart en veel tekst op de muren is een bekend beeld. De winkel is licht en geeft een ruimtelijk gevoel. De paden zijn voldoende breed om met je boodschappenmandje of -karretje door heen te navigeren.
De kassa’s hebben zicht op de winkel en geven het gevoel van een speciaalzaak.
Het assortiment.
Tsja,… wat valt daar over te zeggen. Ik ben niet goed op de hoogte van de smaak voorkeuren van de Ambachters, het lijkt mij een redelijk traditioneel volk, een van de gestampte pot dus, maar echt iets bijzonders ontbreekt. Het fruit wat voorgesneden gepresenteerd wordt, wordt vers in bakjes geschept maar de samenstelling had spannender gekund. Bij de grillafdeling tref je echter wel bijzondere vleessoorten aan die smakelijk en overzichtelijk worden gepresenteerd.
Voor de rest ik heb niet veel bijzonders gezien ( los van de pizza oven). Ook de vleeswaren afdeling is qua samenstelling niet heel bijzonder. Onderscheid is blijkbaar echt moeilijk. Juist in zo’n winkel kun je nu eens wat anders in je assortiment doen dan gebruikelijk. Er zijn voldoende leveranciers in dit land die daarmee willen en kunnen helpen.
Wat wel opvalt zijn de duidelijke schapkaarten. Goed leesbaar op de juiste hoogte en alle relevante consumenteninfo staat er op. Je treft er geen onbegrijpelijk afkortingen aan die op hoofdkantoren worden ingevoerd in de systemen omdat het erp systeem maar 11 karakters kwijt kan op de schapkaart invoerregel. Hoogvliet heeft er voor gezorgd dat er Nederlands op de kaartjes staat.
Conclusie.
Dit concept, lijkt mij, wordt uitgeprobeerd om die later in te voeren in de bestaande Hoogvliet filialen, dat is niet bijzonder en doet iedereen. Het concept verder uit rollen lijkt mij een goede zaak. Ik zou dan alleen als Hoogvliet zijnde dit doen in een gebied waar je redelijke naamsbekendheid hebt en waar mensen wat moderner zijn dan in Hendrik Ido Ambacht.
Moeten andere ketens nu zenuwachtig worden? Nee dat denk ik niet. Jumbo heeft met de foodmarket een prima proeftuin voor allerlei ontwikkelingen terwijl Albert Heijn de uitvinder is van menig concept wat we nu terugvinden in de supermarkten. Maar alles is te baseren op de oorspronkelijke bedenker van al deze zaken, de inmiddels al lang verdwenen Konmar uit Den Haag. Die was zijn tijd ver vooruit. Op die ideeën drijven blijkbaar nog steeds een heleboel concepten, waarvan deze Hoogvliet variant er een van is.
Ps. foto’s maken is mij verboden helaas door een manager van Hoogvliet. Vandaar foto van distrifood.