De nieuwe koers van Albert Heijn en de kritiek hierop van een franchiser

In de Distrifood van deze week staat een interview met Harry Zweepe franchiser bij Albert Heijn.

Het is opmerkelijk dan een nieuwe franchisenemer op deze wijze zijn visie geeft over de wijze waarop AH zou moeten reageren op de concurrentie. Lidl en Jumbo steken AH links en rechts voorbij ondanks het feit dat zij minder winkels hebben.

Harry rept in zijn interview over het feit dat AH de klant uit het oog verloren is. Dat klopt deels ook wel en dat geven ze bij AH, zij het schoorvoetend, ook wel toe. De laatste jaren stonden in het teken van de efficiency van de organisatie zowel op het HK als in de winkels, ondere leiding van Sander van der Laan. Merchandising was de focus op de klant uit het oog verloren. Er werd veel gesproken intern over hoe zaken efficiënter en goedkoper konden. In mijn 5 opdrachten binnen Ahold zag ik dat ook. Category Mangers waren en soms zijn nog steeds elke dag bezig om van de ene naar de andere meeting te lopen. Ze zijn slecht bereikbaar en stellen beslissingen uit. Ze zijn minder ondernemer dan ze zouden moeten zijn. Woorden als winkels en consumenten komen in gesprekken met hen niet vaak voor.

Maar sinds 11 augustus is er een nieuwe organisatie. Veel ervaring moest plaats maken voor jonge “nieuwe” cams en de merchandising organisatie is kleiner en overzichtelijker gemaakt. Inkopers van AES (vroeger) gaan nu ook A merken inkopen en maken actieafspraken op jaarbasis.

Cams zijn meer verantwoordelijk voor assortiment en prijs en hun inkooptaak vervalt deels waardoor er vanzelf focus komt op klanten en winkels. De hele keten overzien en anticiperen is het bijkomende positieve gevolg.

Of je daarmee de strijd gaat redden is de vraag. Harry geeft in het interview aan dat er een nieuw merchandising en sourcing directie is benoemd. Die zullen de komende twee jaar het verschil moeten gaan maken en AH weer op haar toppositie terug te brengen. In zijn kritiek hierop kan ik mij wel vinden. Het zijn mensen uit de eigen organisatie en niet van buiten. Mensen dus die ook hebben gewerkt en gefunctioneerd in en onder het “oude regime”. Vernieuwing en een frisse wind is dan lastig.  Dat is AH eigen. Van onder af worden jonge academici aangetrokken die een goed salaris en een management opleiding krijgen om vervolgens daarna en de organisatie een plek te vinden. Ze worden dus “groot gebracht” met het AH DNA en hebben niet de gelegenheid om ergens anders te kijken hoe het daar gaat. Je loopt dan het risico dat als die mensen doorstromen naar managementposities zij “alleen” ervaring hebben binnen Ahold.

Wat de markt echter niet kan weten is het feit dat AH echt met nieuwe en vernieuwender zaken bezig is. Ik heb hier deel van uit mogen maken. Ik kan er vrijwel niets over kwijt maar op assortiment formule en winkelbelevingsgebied kan ik melden dat zij er over enkele maanden “er op en er over gaan” In een klap krijgt AH daarmee haar toppositie terug, of staat in ieder geval aan het begin om die positie terug te winnen.

M.a.w. de kritiek van Harry is deels terecht, maar komt te vroeg. Ik ben benieuwd of hij hetzelfde zegt over precies 8 maanden vanaf nu.