In de supermarktwereld hebben we het vaak over cross category promo’ s. Zijn er categorieën die wanneer er artikelen uit die categorie in de aanbieding elkaar versterken. Er is veel over geschreven en gepubliceerd maar uit de vele onderzoeken blijkt dat niet alles elkaar versterkt. Bier en nootjes, koffie en koekjes, bbq vlees en houtskool/briketten dat kennen we wel. Voorwaarde is wel dat e.e.a. bij elkaar wordt gepresenteerd op de winkelvloer.
De winkelstraten in Nederland raken leeg. De laatste golf aan faillissementen heeft er voor gezorgd dat in sommige steden “hele gaten in de straten geslagen” zijn. De kleine zelfstandig ondernemer breekt zich het hoofd hoe hij dit kan opvangen. De klanten stromen worden dunner en minder intensief of hele straten raken hun “ loop” kwijt. Ook daar zijn oplossingen voor te lezen. Beleving is het toverwoord, ook voor de lokale ondernemer. Velen grijpen naar de omnichannel strategie. Maar ze heten niet allemaal Blokker en missen vaak het doel of een juiste uitwerking.
Er is een alternatief; samenwerken In de winkelstraten is die samenwerking er via de winkeliersvereniging waarin men overlegd wat te doen op bijv koopzondagen, open of niet, dan wel festiviteiten of andere evenementen organiseren, maar dat zijn momenten. Momenten die deze winkeliers wel nodig hebben omdat hen dat in ieder geval aandacht oplevert voor hun winkelstraat.
Wat je echter erg weinig ziet is samenwerking tussen de ondernemers in de winkelstraat op omnichannel gebied. In mijn woonplaats heb je wel “Drechtsteden vers”, een samenwerking tussen bakkers slagers delicatessenwinkel en bloemenzaak die gezamenlijk een site begonnen zijn waarop je je bestellingen kunt doen. Een redelijk goedlopend initiatief, maar wel een initiatief van ondernemers die allen in een winkel gebied zitten wat snel en makkelijk te bereiken is per auto waar je gratis kunt parkeren en overdekt kan winkelen.
De middenstand in het centrum heeft het echter moeilijker. Het verdwijnen van V&D Perry Sport (deels al wel weer een doorstart gemaakt) maar ook het failliet van andere lokale ondernemers leidt tot leegstand en ongezelligheid van een binnenstad. Een stad als Goes (Zeeland) bijvoorbeeld, oud en vol met historie, met veel lokaal middenstandsleven, heeft daar sinds 2-3 jaar last van. Jammer want zo’ n stadscentrum verliest zijn hart en bovenal winkel(sfeer-)beleving.
Daarom is verstandig als winkelstraten en winkeliersverenigingen zich zouden gaan gedragen als een grote supermarkt of warenhuis. Bundel je krachten, lanceer een site, doe aan cross promo’ s, overleg met de plaatselijk city marketing afdeling van de gemeente voor extra aandacht en sla de handen in een. Breng sfeer in je straat of centrum door beleving toe te voegen. Concentreer je niet op de vraag hoe de leegstand terug te dringen, dat is veelal een overheidszaak en voor real estate eigenaren, maar focus je op het aantrekkelijk maken van je straat.
Als de plaatselijk modezaak een herenkostuum actie heeft, leidt de kostuum kopende klant dan naar de schoenenwinkel verderop in de straat waar bijpassende schoenen te krijgen zijn (al dan niet gekoppeld aan een leuke actie). Is het wokvlees bij de slager of traiteur in de aanbieding, loop naar de plaatselijke kookwinkel waar je een wok kunt kopen met korting of een gratis recepten boek krijgt. (geen sprankelende voorbeelden maar het gaat om het principe).
Het zal niet in de lijn der verwachtingen liggen dat hiermee enorme omzetplussen te behalen zijn, maar wel dat de winkeliers actief zijn, samenwerken met elkaar en het stadscentrum levendig maken en hun klanten het idee geven dat er wat te belven valt zoals in de supermarkt/warenhuis. Het stadscentrum krijgt daarmee de beleving en sfeer terug.
Uiteraard dient e.e.a. wel met de nodige ondersteuning gepaard te gaan, face book, lokale printmedia, gratis wifi, apps, websites en evt een gezamenlijke webshop oprichten. Wie weet is Blokker en of een franchise HEMA ondernemer ook geïnteresseerd. Het is immers ook in hun belang dat het stadscentrum frequent bezocht wordt en attractief blijft.
Stil blijven zitten en hopen op betere tijden dat ligt al lang achter ons. Als (lokale) ondernemers moet je de krachten bundelen. Cross category selling in de winkelstraat zou daarbij kunnen helpen.
Toen ik dit stuk geschreven had en gepubliceerd viel mijn oog op een artikel over Unibail Rodamco. Vastgoed eigenaar van diverse winkelcentra in Nederland, die bovenstaand ook beaamd. De link naar dit artikel is:
http://www.twinklemagazine.nl/achtergronden/2016/05/regionale-winkelcentra-moeten-moderniseren/index.xml (kopieer in browser)