Beleving

De boekhandel Over het water in Amsterdam heeft, hoe bescheiden ook, het begrip beleving toegepast in een redelijke saaie omgeving als een boekenwinkel. Daar waar de grote ketens het heel erg lastig hebben gaat deze eigenaresse via crowdfunding een winkel openen en tegelijkertijd er voor zorgen dat haar klanten regelmatig terugkeren.

Dus:….zij organiseert een wodkaproeverij als zij een boek verkoopt over russen en wodka, hoe diep dit in de Russische cultuur verweven is. Of een brei avond als een boek over breien in de belangstelling staat. Dat is ik versta onder beleving.

Want laten we eerlijk zijn wie van ons komt er nog in een boekwinkel. Je bestelt je boek toch lekker vanuit je luie stoel bij Bol.com.  Polare heeft het moeilijk. Waarom. Groot log en niet onderscheidend. Veel van hetzelfde. Mooi om te zien en prachtig ingericht dat wel, maar er gebeurt niets.

De eigenaresse van boekhandel Over het water (www.overhetwater.nl) besloot om er alles aan te doen om de klanten terug te laten komen. Dus wodka-proeverijen, hapjes door klanten laten maken en in de winkel laten proeven (recepten komen uit een boek wat ze verkoopt). Een boek over breien voor mannen en ze koppelt er een brei middag aan. Het is zo simpel kost niet veel geld maar wel iets meer inspanning maar ze scoort er mee. Klanten komen terug en het valt blijkbaar zo op dat de NOS in haar journaal van 8 uur op 20 januari 2014 een item aan besteed.

Ik vind dit fantastisch, dus laten we in de retail, weliswaar in een andere grootte en hoedanigheid, haar voorbeeld is wat vaker volgen. Het is vaak zo simpel.