De laatste weken is het commentaar op ’s lands grootste kruidenier niet van de lucht. Elke zgn retail professional heeft wel een mening over hoe Albert Heijn en Ahold hun positie op de Nederlandse markt zouden moeten behouden of verstevigen. Van Paul Moers tot aan de ABN Amro men weet het allemaal precies hoe het komt en hoe het moet hersteld.
Maar is dat ook wel zo?
Natuurlijk is het makkelijk als je niet aan het roer zit of je kent de organisatie niet, intern bedoel ik, om te roepen dat ze het anders moeten doen.
Vergeet niet dat Ahold met Albert Heijn nog steeds een van de grootste retailbedrijven in Europa is en dat zelfs in België supermarkten moeten sluiten vanwege de opkomst van Lidl maar zeker ook door Albert Heijn die het bij onze zuiderburen uitermate goed doet.
Er wordt gezegd dat Albert Heijn terug moet naar de basis. Dat ze meer op innovaties moeten gaan zitten, dat ze leider moeten blijven in de opname van nieuwe artikelen, dat ze meer met de Appie moeten doen. Dat ze verder moeten investeren in on line etc etc. Allemaal waar maar de basis moet eerst op orde zijn en die basis is en blijft nog steeds de winkels van Albert Heijn. Die moeten weer meer klanten trekken en die klanten moeten karretjes voller stoppen met producten en niet letten op de prijs, want Albert Heijn is en blijft (niet veel) duurder dan de rest, maar tegelijkertijd ook de meest prettige winkel om je boodschappen te doen. De meeste artikelen, de ruimste paden, verschillende formules die passen op de diverse kleine en grote locaties. Albert Heijn is ook het bedrijf geweest dat als eerste met regionale schappenplannen kwam, de Appie introduceerde, op zondag open ging, on line bestelde artikelen laat afhalen in z’n winkels, vers en agf naar een hoger plan tilde.
En de rest??……die keek en kopieerde (verbeterde of veranderde) Albert Heijn keurig en roept dan dat ze zo innovatief bezig zijn.
Hoe dan ook, het klopt dat de organisatie wat log is (Paul Moers). 1500 Man op een hoofdkantoor is inderdaad veel (ik kan er over mee praten). Dus de overhead is groot en die moet betaald. Ja,.. en men vergadert daar veel en ja de processen zijn complexer dan bij andere organisaties. Maar wat menigeen vergeet is dat al dat vergaderen en complexe processen nodig zijn om een grote organisatie als Ahold Europees en wereldwijd op de kaart te houden.
Dat zal Jumbo (en alle andere supermarktketens in Nederland) nooit lukken, want ook al doen ze het in vele ogen goed, het blijft een lokale supermarkt die marktaandeel heeft gekocht (tegen een hoge prijs) en die op enig moment ook wordt geconfronteerd met dezelfde problemen waar Albert Heijn nu mee kampt. Alleen is Albert Heijn er tegen die tijd allang weer uit en springt verder naar voren. Let maar op, als het echte einde van de crisis het consumentenvertrouwen heeft opgestuwd, staat Albert Heijn weer bovenaan en holt de rest er hijgend achteraan om het tempo van de beleidsmakers in Zaandam bij te kunnen houden.